APA NAK KATE EK

Terima kasih di atas kelapangan anda semua yang sudi menjenguk di ruang maya blog ku yang xseberapa ini..Minta maaf kalau ada antara kata-kataku yang terkasar, tersalah ejanya, pasar bahasanya..Kalau ada cadangan dan idea yang dapat menceriakan ruang ini, bantuan anda amatlah diharapkan.

Monday 13 April 2015

Jika Itu TakdirNya...(Part2)

Assalamualaikum..

Emm..nak sambung lagila nukilan ku pasal takdir yang kuterima ini..

Sampai hospital aku kena tunggu urusan smua..akupun dirujuk dengan seorang doktor pakar..Dr. Maryah namanya..ada beberapa jugak doktor pelatih yang datang..maka ulang cerita la aku pada mereka..pungpangpungpang...haihh...makin diceritakan makin terasa sakit..

Aku kena buatla scan sekali lagi..dan doktor2 pelatih pun same kena alert..mesin scan yang ada tu pun mcm xmemuaskan nak bagi solution and sinopsis kes aku ni..aku pun dibawa la ke klinik OnG bawah tu untuk pinjam tempat scan..tudia..besaunye mesin ni..emm..kalo xhebat gak hasilnya ntahla..sudahnya sampai 3,4 doktor pakar la yang datang check n tolong bagi sinopsis based on mesin scan 2. scan atas, scan bawah aku redha jela..siap panggil consultant untuk rumuskan.. dan memang ada cyst dalam perut aku, sakit yang aku alami tu mungkin disebabkan aku mengandung luar rahim dan dah banyak leaking dalam perut. SO doktor decide aku memang ada cyst, leaking dalam perut dah banyak, dan perlu susulan disebabkan aku mengandung luar rahim tu (ectopic pregnancy) dan doktor kate perlu buat pembedahan laparoscopy, melalui 3 tebuk untuk masukkan kamera n cuba operate ape yang perlu dikeluarkan. Andaikata ada masalah, kemungkinan aku perlu buat ceaserian..Gullp...dah terbayang dah azabnya tu..

Camnila proses yang akan dibuat
AKu dah diberi uniform pink tu..jumpala syidi kjap, dah kena bagi barang2 semua..aku soh dia pegi makan, uruskan ape2 yang patut dlu. Dan maklumkan dikatakan jam 4 camtu aku akan dibedah. Suami pun xleh jumpa lama sebab  ruang tu share dengan pesakit lain. So aku dah mula kena puasa..Tak lama dah tidur, dah bangun semua akupun akan disorong dengan katil ke bilik pembedahan. Sebelum masuk bilik OT tu, aku nampak suami aku..dapatla jumpa dan cakap sepatah dua kata..huhhh berdebarnya la hai..dengan mata yang rabun ni..rasenya dalam pukul 5 lbih kut baru aku masuk ke bilik bedah.

Aku akan ditidurkan sebentar lagi..

Agak lame kut aku xsedarkan diri..aku dah keluar dari bilk bedah dan ditempatkan di ruang pemulihan. Aku terase nak buang air dan muntah..Lepas tu aku tertido semula. Dan aku dikejutkan semula bila dah ditempatkan di bilik sementara di dewn bersalin..aku pandang jam..Ya Allah dah nak pukul10..aku minta nak jumpa suami..siannya suami dan famili aku yang menunggu kat luar..aku suruh balik, rehat2..dah lewat sgt, kesian semua..Emm..pengalaman satu malam di situ...betapa besarnya pengorbanan ibu itu untuk melahirkan..

Esoknya.. Alhamdulillah..aku masih sedar, masih mampu bernafas..aku dah yakin untuk bangun ke toilet sendiri.aku boleh makan dah.. Bile doktor Maryah round..dia bagitau apa yang dah jadi semalam. so tiub fallopian aku perlu dipotong dan dihantar ke Lab untuk kajian lanjut. Emm..aku dah boleh discharge petang tu dan diberi cuti sakit 2minggu..

Kejap lagi akan dibukala

Selfie jugala dengan baju pink dan buku temujanji serta MC

Lunch sebelum discharge

Just sharing..
 
Itulah ceritanya...sementara masih di  rumah ni la aku sempat mengemas kini blog ku.. so sekarang berpantangla aku.. Semoga aku cepat sembuh dalam dan luar..

3 comments:

  1. Sempat lagi selfie.. lepas operate tu takde sambungan ke? Jaga diri weh.. sakit lagi tak skrang ni?

    ReplyDelete
  2. Sambungan? Checkup sekali lpas tu xde. Akupun dok btangguh Xpegi check. Lpas operate tu aku jd akan sakit tiapkali dtg period.nyeri kat tempat yg sama. Mase tu mmg telentang jela.

    ReplyDelete
  3. Sambungan? Checkup sekali lpas tu xde. Akupun dok btangguh Xpegi check. Lpas operate tu aku jd akan sakit tiapkali dtg period.nyeri kat tempat yg sama. Mase tu mmg telentang jela.

    ReplyDelete